Let it snow, let it snow..!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lindy Oss - WaarBenJij.nu Let it snow, let it snow..!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lindy Oss - WaarBenJij.nu

Let it snow, let it snow..!!

Door: Lindy van Oss

Blijf op de hoogte en volg Lindy

30 November 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Maandagmiddag kreeg ik een telefoontje dat ik die avond deel mocht nemen aan een kerstdiner van stage. Een organisatie uit Port Elisabeth had voor alle kinderen een diner voorbereid met vlees, pasta en wat andere lekkere dingen. Toen we daar aankwamen waren de kinderen al druk bezig met het eten van de cakejes en het zo veel mogelijk drinken van de verschillende frisdranken.
Een vreetfestijn is een groot woord maar daar kwam het wel op neer. Binnen nog geen uur hadden alle kinderen hun bord leeggegeten, nog twee keer opgeschept en de mensen van de organisatie bedankt. Wat een avond, kort maar krachtig kan ik zeggen!

Dinsdag ben ik op pad gegaan voor een zandbak voor MTR Smit. Na wat bedrijven langs te zijn geweest kwam ik uit bij het bedrijf Rod Timber Products (www.rodtimberproducts.co.za) Een man die speeltoestellen van hout maakt. Op zijn kantoor liet hij mij wat foto’s en schetsen zien van hele mooie houten speeltoestellen van wel 10 meter lang, schommels en glijbanen. De moed zakte me steeds verder in de schoenen bij het zien van deze prachtige toestellen.
Ik dacht dat we veel hadden ingezameld maar toen ik die speeltoestellen zag voelde ik me erg klein. Het was denk ik van mijn gezicht af te lezen want hij ging er even goed voor zitten. Na een preek over hoe goed het is dat studenten uit Nederland naar Afrika komen om de kinderen te helpen en hoe trots hij was over het feit dat wij geld in hebben gezameld kwamen de magische woorden:
‘KIES MAAR EEN MOOI SPEELTOESTEL UIT EN IK GEEF JE DE HELFT KADO’!!!
Zo ver heb ik mijn mond nog nooit open gehad, wat zegt hij nou? Natuurlijk wil ik wel even iets leuks uitzoeken, daar doe ik helemaal niet moeilijk over. Na wat getwijfel heb ik gekozen voor een speeltoestel van ongeveer 8 meter. Het heeft twee huisjes, twee schommel, netten om te klimmen, loopwanden en een gang van autobanden en het wordt afgewerkt met zand.
Echt super gaaf, als alles mee zit wordt het hele gebeuren rond 6 december geplaatst dus kan ik er zelf nog even op en in klimmen voordat ik met een goed gevoel terug naar Nederland ga.
Het geeft zo’n onwijs gaaf gevoel dat er en bij MTR een gigantisch speeltoestel komt te staan en 10.000 kinderen blij gemaakt kunnen worden in het Township op Fathers Christmas day.
Ik wil iedereen die heeft gesponsord nogmaals zoo zoo onwijs veel bedanken, Baie baie dankie!!
Jullie dragen bij aan iets ongelofelijks goeds en daarmee maken we zoveel mensen en kinderen gelukkig!!

Na een stagedag was het woensdagavond tijd voor ons wekelijks uitje naar de bioscoop voor twee euro. Dit keer hadden we een hele slechte film uitgekozen en leek de tijd stil te staan.
Een Hindische film met Engelse ondertiteling waarin continu Hallaalii, holaalliiii gezongen werd en ze als een stel malloten heen en weer stonden te dansen. Ik ga voor de herkansing deze woensdag!

Vrijdag was een drukke dag, in de ochtend had ik supervisieles voor school en daarna gingen we door naar Missionvale. We werden vergezelt door de ouders van Talitha en ons huisgenootje Heidi.
Het was een leuke middag waarin ze de kids blij hebben gemaakt met ballonnen, stickers en veel lieve knuffels. Mama had nog wat kleren achtergelaten die ik heb afgegeven bij de kledinginzameling.
Hoe blij kunnen mensen zijn met shirtjes?! Na vele bedankjes gaf ik de volgende tas met daarin een winterjas. Nog meer bedankjes alhoewel deze lieve mevrouw zich wel lichtelijk afvroeg aan wie ze die winterjas moest geven nu het hier hoog zomer aan het worden is. Achja, in de kast voor het volgende seizoen dan maar, altijd bruikbaar!!

Direct uit het township was het tijd voor een douche om door te gaan naar het golfdiner van stage.
Een gek idee dat je eerst in een township helpt om vervolgens zelf te gaan zitten eten op een luxe golfterrein. Na een gezellig drankje en een hapje, was het tijd om door te gaan naar de laatste activiteit van die avond. De stage van Anouk had een feestje opgezet en de opbrengst van de kaartjes ging ten goede van de school. Hop omkleden en weer door naar dat feestje, we hebben wat met alle huisgenootjes gedronken en wat heen en weer gehopt en gedanst met de lokale bevolking. Ik wist precies wat ik moest doen, omhoog als de rest ook omhoog ging en omlaag wanneer je de voorgevel van de achterbuurvrouw in je nek voelde drukken, ideaal zo’n danspartner!
Het was een drukke, lange maar vooral gezellig dag!

De volgende ochtend scheen het zonnetje al volop en heb ik een duik in het zwembad genomen om er vervolgens de rest van de dag in te blijven liggen. Die middag hadden we een massage in een spa in de buurt. Lekker ontspannen zat er voor mij niet bij, ze had een spier ofja alle spieren gevonden die vast zaten en besloot deze even lekker los te drukken.
Nog wat stram van de massage stapte ik die avond in de auto bij de ouders van Talitha. Ze hadden me uitgenodigd om mee uit eten te gaan. We hebben lekker gegeten en veel gepraat over de gekke, leuke en onverwachte dingen die we hier hebben meegemaakt. Ik vond het leuk om weer bij Talitha te zijn, ondanks dat we elkaar zien op stage schiet het er in het privéleven toch een beetje bij in omdat ze in een ander huis woont en ieder zijn eigen dingen heeft. Maar… als we bij elkaar zijn is het altijd gezellig en wordt ze een echte vriendin voor me!

Afgelopen week zijn de eerste sneeuwvlokjes naar beneden komen dwarrelen terwijl ik mezelf in sta te smeren met Aftersun. Een hele rare gedachten en ik kan het moeilijk geloven…
Nog drie leuke weken te gaan en dan ben ik helemaal klaar voor een groot sneeuwballengevecht op de oprit van schansedijk 29..!

Veel sneeuwplezier!!
Dikke kussen vanuit het Zonnige Afrika!
Liefs xxx

  • 30 November 2010 - 11:53

    Gonnie:

    Hoi Lindy,
    Goed joh, om zo'n goeie deal te maken,maar,,,dat is jou wel toevertrouwd, 'n beetje toneelspel erbij en de mensen gaan overstag!!!
    Allemaal voor het goede doel, en weer heel veel blije kinderen.
    En jij laat een mooie blijvende herinnering achter. Dat moed jou wel een heel erg fijn gevoel geven.
    (Je bent toch zeker SINTERKLAAS niet?????????)
    We hebben wel wat sneeuw maar niet zoveel als voorspeld was tot nu toe.
    Het gaat wel flink koud worden -8 / -9
    met 'n gevoelstemp. van -20 door de wind, aldus P.PAULUSMA. Dat wordt dus dicht tegen elkaar liggen en de oorkleppen op buiten ha ha.
    Wij smeren met vaseline op de lippen en middeltjes tegen kloven!!!
    Ach ja verschil moet er zijn ,,,,nietwaar??????????
    Lauwe on ice zit er weer op, maar nu kunnen we straks op natuurijs verder gaan met de ijspret.
    Lindy ik ga stoppen met kletsen en even lekker buiten lopen in de sneeuw met 't zonnetje erbij .
    De groetjes en tot horens,
    Jos en Gonnie

  • 30 November 2010 - 13:30

    Bart:

    Ha Lindy,
    Fijn dat je het nog steeds goed naar de zin hebt! Kei leuk idee van dat speeltoestel! kunnen ze weer jaren plezier van hebben! Wij hebben zondag nog wat vergaderd... de zeer korte notulen volgen nog.. Je mist hoogstens een week bouwplezier, maar zo te lezen kun je daar de eerste bouwervaringen nog opdoen!
    Nog heel veel plezier gewentst!
    groetjes Bart

  • 30 November 2010 - 14:12

    Petra En Frans:

    hey lindy ,
    we hebben net gelezen dat je onze centjes super goed besteed hebt .
    dat geeft een goed gevoel !!!
    hopelijk kan je er ook nog wat foto's van maken dan kunnen we het nog zien ook . helemaal top .
    verder heb ik gehoord dat je vader zijn boven lip bevroren heeft omdat hij om duistere redenen even geen snor heeft .(wauwelt ie efkes nie zoveul)
    hey lindy ,nog een paar leuke weken gewenst daar en tot gauw.
    groetjes, petra frans stan en linette

  • 30 November 2010 - 20:02

    Jan En Ria:

    Ha meis,
    Nou nou, dat heb je mooi voor mekaar gekregen, dat moet een heeel goed gevoel geven. We zijn heel benieuwd naar de gezichtjes bij het zien van een superrr kado. Nederland wordt nog beter op de kaart gezet dankzij jouw initiatieven!! Je blijft iedereen verassen met je belevenissen!!
    Veel plezier nog de laatste stage week en daarna nog een paar bijzonder leuke weken,
    tot later, liefs van nr. 25. (we willen wel wat sneeuwballen bewaren!!) xx

  • 30 November 2010 - 21:07

    Wendy:

    moeilijk om te geloven maar het is hier echt wit en ja heb mijn eerste glijer met de auto alweer gehad en bijna boem geniet nog even van de zon want hier heb je echt een dikke wintertrui nodig bbbrrrr groetjes wendy

  • 30 November 2010 - 21:37

    Bianca:

    Lieve Lindy,

    Wat super wat je allemaal voor elkaar hebt gekregen.

    Deze ervaring zal jij nooit vergeten, je hebt een mooie bijdrage geleverd aan de leventjes van die kindjes.

    Nu op naar de laatste weken en dan snel naar de sneeuw (zonder aftersun) maar wel met veel warme mensen om je heen dietrots op jou zijn.

    Tot snel en geniet er nog even van.

    Liefs
    je nichtje

  • 01 December 2010 - 20:51

    Cobie & Drea:

    He Kanjer
    Mooi om te lezen hoe het verloopt daar.
    Inderdaad zullen er diverse lachjes en traantjes verschijnen bij de kadootjes
    Ja, nu begint het echt op te schieten voor jou en natuurlijk voor ons ook.
    Het aftellen is begonnen en voor jou dus ook al de afscheids,feestjes' en bedankjes zoals je al door de telefoon zei.
    Maak er nog wat leuke dagen van op je stage en een fijne tijd met de meiden.
    papa en mama


  • 02 December 2010 - 15:20

    Marijke:

    Hallo Lindy.
    Je hebt al gehoord dat er hier sneeuw ligt, en daar is het lekker warm, raar he.
    Leuk dat je voor die kinderen een speeltoestel hebt gekocht.
    Nog veel plezier daar.
    Groetjes en een dikke kus.
    Gilbert en Marijke

  • 02 December 2010 - 16:54

    Inge En Roy:

    Hey (schoon)zusje,

    Hier ook een berichtje van ons..!! We zijn druk bezig in ons huisje, maar lezen trouw je verhalen hoor ;)

    Echt super dat klimtoestel!! Papa had het n beetje uitgetekend, maar zag er geweldig groot uit! Neem de tissues maar mee als het gezet wordt..!! We weten zeker dat ze het geweldig vinden!

    Ik hoop dat je de dansjes niet te goed kent, want ik heb weinig zin om op papa's verjaardag met n boezem in mn nek te zitten :p

    Geniet nog lekker daar van t mooi weer, want voor je het weet vries je vast in dit kikkerlandje.

    Tot snel!!! (En voor n sneeuwballengevecht komen we zeker naar de schans!)

    Liefs, dikke knuffel
    Inge en Roy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2020

Waar blijft de tijd..

24 December 2010

Home Sweet Home!

19 December 2010

Time to say goodbey

10 December 2010

Kleine update

06 December 2010

Afscheid nemen bestaat niet.. ?
Lindy

Actief sinds 01 Juli 2010
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 86290

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 21 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: