Eerste stagedag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lindy Oss - WaarBenJij.nu Eerste stagedag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lindy Oss - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag

Door: lindyvanoss

Blijf op de hoogte en volg Lindy

03 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Sommige zitten met smart te wachten op mijn verhaal over de Boyband terwijl ze terug denken aan de tijd dat ze enorme fan waren van Take That, Westlife, Boyzone en al die andere boybands!
Bij aankomst op Boardwalk konden we zo naar binnen lopen om bij een tafeltjes onze tickets uit te zoeken. Daar lag een kaartje voor Anuke (Anouk) met onze stoelnummers erop. Ik keek wat rond en zag dat het al aardig vol begon te lopen. Nog kijkend naar boven waar de legen stoelen voor ons zouden zijn stonden we stil voor het podium. Daar zaten we dan bijna strak tegen het podium op de eerste rij. Als het nou niet meer goed kwam! Het was onwijs leuk, ze heten Escape en zongen allerlei liedjes van Westlife, Robbie Williams en nog wat andere bands. Lekker swingend en meezingend op de muziek genoten we van onze plaatsen. Het was een erg gezellige avond totdat ze zeiden ‘We want the girls from front on stage!’ Ik zag het al gebeuren en ja hoor daar kwamen ze aan, na wat tegen gestribel en een paar No Ways moest het er echt van komen. Daar stonde we achter Escape tijdens het nummer Footloose op het podium te dansen.
Toen ik daar stond kon ik me wel indenken waarom ze tijdens het concert alleen oogcontact maakte met de voorste rij, meer kun je helemaal niet zien met al die lampen joh! Na deze dans overleefd te hebben zijn we weer ‘rustig’ op onze stoel gaan zitten in afwachting wat er nog meer zou komen.
Nog wat nummers en het concert was afgelopen, ze bedankte nog even de buitenlandse studenten die speciaal naar een concert waren komen kijken.. wij dus en sloten het concert af.
Pff dat zat erop, een super leuk swingend concert en ik was helemaal in mijn nopjes. We wilde graag onze Lenette (die van de gratis tickets) nog even bedanken want zoiets krijg je niet dagelijks. Ze kwam achter het gordijn uit en vroeg ons om even te blijven wachten for a little chat with the gyes.
Ja natuurlijk waarom niet, we hebben nu toch al met ze op het podium gestaan en misschien konden we er nog wel een rolletje uit slepen voor de komende shows.
We werden meteen uitgemaakt voor Duitste, Poolse, of Zweedse studenten! Bijna goed, toen ze hoorde dat we uit Nederland kwamen ging het van Engels over naar de Afrikaans taal.
Na wat gekletst te hebben was het tijd voor een groepfoto en wat knuffels om daarna richting huis te gaan. Wat een avond, ik dacht dat na het avontuur van de soundcheck er geen nieuwe meer bij zouden komen maar het blijft hier maar doorgaan!!

Gister had ik mijn eerste stagedag, ik was al vroeg wakker en was er helemaal klaar voor. Na opgehaald te zijn door Martijn vertrokken we richting de MTR Smit Childrens Haven, hier praktisch om de hoek. Mevrouw Dr Watson, de eigenaresse, was gister de hele dag weg dus werden we opgevangen door Mathilde een van de social workers. Na wat gepraat te hebben over onze studie, het kinderhuis en haarzelf was het tijd voor een rondleiding. MTR heeft 9 woningen in een soort dorpje staan. In bijna iedere woning zitten 16 kinderen die worden verzorgd door de Child Care Worker en de schoonmaakster helpt soms een handje mee. Overdag zijn er de Social workers (waaronder wij dus) die de kinderen vermaken en tijdens het vermaken gesprekken met ze aangaan. Daarnaast worden er ook individuele en groepsgesprekken gedaan in een aparte ruimte.
De indeling van de woningen is als volgt:
House 1 Ouderen woning
Er is een project opgestart om de ouderen met de jeugd te vermengen, dit is helemaal anders gelopen en nu klagen de oudjes alleen nog maar over het geluidsoverlast en de lastige jeugd! Een goed idee met een helaas verkeerd uitpakkend resultaat)
House 2 De studenten
Dit is de enige woning met 6 studenten ipv 16. Zij studeren al en proberen een zelfstandig leven op te bouwen.
House 3 Dr Crystal Watson woning
House 4 De kleine jongens, +/- 4-9 jaar
House 5 De meiden, +/- 15-18 jaar
House 6 De jongens, +/- 15-18 jaar
House 7 Gemengde groep jongens
Dit is begonnen met een huis voor kinderen met een handicap, later zijn ze dit meer gaan mengen en nu is het een hele gevarieerde groep, van kinderen die een handicap hebben tot kinderen met een leerachterstand.
House 8 De medium meiden, +/- 10-14 jaar
House 9 De kleine meisjes, +/- 4-9 jaar

Ik krijg de kleine meisjes onder me hoede, tijdens het speelkwartier werd ik al overladen met knuffels en lieve lachjes van de kleine meisjes dus dat gaat helemaal goed komen. Talitha heeft de kleine jongetjes en we zitten er over te denken om iedere maand een andere groep te nemen zodat iedereen een kans krijgt en wij een totaal plaatje kunnen creëren.

Na wat rondgelopen te hebben gingen we naar haar ruimte. Ze wilde ons wat meer vertellen over de kinderen, ik weet nog dat ik dacht leuk ik wil wel weten waar ze vandaan komen, wat ze hier allemaal doen en hoe het hier te werk gaat. Ik had kunnen weten dat het niet zo zou gaan maar dacht er niet bij na. In plaats van leuke achtergrondverhaaltjes vertelde ze wat meer over wat sommige kinderen hebben meegemaakt. Daar werd ik wel even goed stil van, het ene verhaal over het andere zo’n 2,5 uur lang doet je wel beseffen dat je echt niet meer in Nederland bent en het er hier heeel anders aan toe gaat. Het is niet goed te bevatten wat deze kinderen in hun jonge leventje al allemaal hebben meegemaakt. Ik ga verder niet in op de verhalen (te jonge lezers) maar je zult het vast nog wel een keer horen! Ik ben daarom ook erg benieuwd naar mijn stage, wat zullen de kinderen mij gaan vertellen en zulle we me in vertrouwen gaan nemen.
Vandaag is het meer kennismaken met mijn woning en oriënteren en maandag gaan we de dag werkelijk meedraaien en kan ik jullie wat meer vertellen over mijn taken.

Vanavond staat onze eerste echte braai op het programma bij de andere in het huis. Er komen ook wat locals dus ik heb er zin in! Dadelijk nog even boodschappen doen en dan kunnen we vanavond van start. Morgen gaan we naar een natuur/ dierenpark hier in de omgeving waar je cheetahs kunt aaien.
Ik ben benieuwd, ik hoop jullie nog veel meer verhalen te vertellen de komende tijd maar het kan zijn dat hier komt te staan dat ik verscheurd door een cheetah in het ziekenhuis ben beland en wat uitstel nodig heb!
Zondag staan er nog wat kleine dingen op het programma en dan is het al weer tijd voor mijn eerste echte stageweek bij MTR. Voor diegene die nog geen plannen hebben dit weekend? Ik weet nog iets heel leuk om te doen op de zondag. Wat dachten jullie van het bezoeken van een Wijngaard? Zondag is het namelijk opendag bij Wijngaard de kleine heerlijkheid in Horsen. Een erg leuk bedrijf wat te bezoeken is tussen 10.00 en 17.00. De toegang is helemaal GRATIS, wie wil dat nou niet?
Wees niet getreurd als je zondag niet kunt gaan. Op zondag 26 september van 11.00- 17.00 even binnenlopen tijdens de Nationale Wijnweek. Veel plezier!!
Liefs Lindy



  • 03 September 2010 - 09:55

    Gradje:

    Hallo Lindy
    Weer een mooie verslag
    Wist niet dat je ook in de reclame wereld werk zaam was.Wat ben je toch een duizend poot.
    Studente Artieste Schrijfster reclamemaakster
    Goed wekend en tot het volgende verlag

  • 03 September 2010 - 14:23

    Gonnie:

    Hoi Lindy
    We zijn pas terug van vakantie en stappen nu pas in om je te volgen.Ja,het klinkt heel afgezaagd maar je schrijft idd heel boeiend en het leest ook lekker snel weg.Geweldig!
    Ook wij hopen dat je stage, goed, leuk, boeiend, succesvol etc. etc. gaat verlopen.
    En door jou verhalen en foto's wanen wij ons dan ook in Zuid-Afrika en beleven alles (nou ja,,, bijna alles!!!!) met je mee.
    Heel veel suc6 (ook voor je huisgenoten)Have fun
    knuffel Jos en gonnie


  • 03 September 2010 - 14:30

    Gonnie:

    He wijfie,
    Nog even dit,,,zoals je weet valt de appel niet ver van de boom!!!!! enne,,, laat je vader dus maar kletsen en geniet op z'n tijd maar van 'n lekker koel pilsje "HEINEKEN"
    PROOST
    .

  • 03 September 2010 - 14:53

    Cobie En Drea:

    Ha Lindy
    Jammer dat er geen ,bekking'baantje voor je bij zat.
    maar wel heel leuk te horen hoe het was.
    Inge had die band opgezocht op you-tube en ze zijn best wel bekend.
    Ja inderdaad het leven zal ook voor kinderen in Afrika heel anders zijn dan hier.
    De verhalen via de telefoon waren schokkend!
    Mooi dat de eerste indruk van de stage goed was en lekker door blijven knuffelen.
    aandacht is voor ons hier heel normaal maar ik denk voor die kinderen een geschenk.
    Ik las dat je iedere maand een andere groep wilde, er zijn 9 groepen dus....we zien je pas in Mei terug??
    TOCH NIE !!!!
    Zoals Dick Gregory schreef: Een van de dingen die ik altijd ervaar is dat het geluk zit in het goede doen voor andere mensen.
    (zoals je ziet blijft je vader je ook op afstand nog wijze raad meegeven)
    Vette Kus !!!!

  • 03 September 2010 - 21:07

    Riet Oorthuis:

    Hallo Lindy
    leuke verlagen we kijken er echt naar uit. Je wordt nog beroemd on stage met een boys band. Dat wordt hand-
    tekeningen uitdelen!We blijven je volgen, groeten van John en Riet Oorthuis

  • 04 September 2010 - 06:18

    Bert En Mike:

    Hey Lindy,

    leuke verslagen hoor, we blijven je volgen. Succes met de cheetah en neem maar koekjes mee.

    Groetjes Bert en Mike

  • 04 September 2010 - 09:09

    Sanne:

    Ha Lindy
    Ik dacht ineens waaah.. Talitha en Lindy zitten al in ZA, even opzoeken!
    Super man al die verhalen, erg leuk en indrukwekkend om te lezen hoe het er daar allemaal aan toe gaat. Een vriendin van mij is vorig schooljaar daar geweest, maar deze verhalen zijn toch weer wat anders. Wat een andere wereld lijkt het ook wel of niet?
    Heel veel plezier en succes daar! Geniet van je tijd daar, want die is om voor je het weet.
    Ik ga je verhalen elke keer weer lezen, dus... weer een lezer erbij ;)
    Groetjes Sanne Brekelmans

  • 04 September 2010 - 18:24

    Rianka:

    leuk hoor met zo leuke boyband op de foto te mogen zo te zien. zien ze er we leuk uit!!
    veel liefs rianka

  • 04 September 2010 - 18:39

    Elly:

    Zeg nou niet dat je het erg v0n.d op het podium!
    wat betreft of de kinderen verrtrouwen in jou krijgen,geloof maar van mij dat jou dat zeker gaat lukken(jij steelt ieders hart,en wel op de goede manier he)hoeveel provici krijg je voor je reclame voor a.s zondag.GR Elly en fam.

  • 05 September 2010 - 18:25

    Bianca:

    Denk aan je nicht als de band een zangeres zoekt :-)

    Mooie verhalen, ik ben ieder verslag weer benieuwd wat je meemaakt.

    Succes maandag, zal wel heel bijzonder zijn met de kindjes

    Liefs van ons

  • 08 September 2010 - 08:39

    Wendy :

    en ze zijn ook niet lelijk die gasten van de boyband

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2020

Waar blijft de tijd..

24 December 2010

Home Sweet Home!

19 December 2010

Time to say goodbey

10 December 2010

Kleine update

06 December 2010

Afscheid nemen bestaat niet.. ?
Lindy

Actief sinds 01 Juli 2010
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 86281

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 21 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: