This is Africa!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lindy Oss - WaarBenJij.nu This is Africa!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lindy Oss - WaarBenJij.nu

This is Africa!!

Door: lindyvanoss

Blijf op de hoogte en volg Lindy

20 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ik hoor mezelf nog zeggen, ach ik maak door de weeks niet zo heel veel mee dus ik schrijf mijn verhaaltjes wel na het weekend. Had ik nooit moeten doen, dit is de goden verzoeken om maatregelen! En ik kan je zeggen die hebben ze de afgelopen week wel genomen.

Om te beginnen hebben we woensdag de hele dag zonder stroom gezeten. Overdag merk je hier niet veel van maar in de avond word het wel wat donkerder dan dat je gewent bent. Na gebeld te hebben met Khaya kwam er een loodgieter langs om de elektriciteit te maken. Inderdaad een loodgieter, maar iedereen is hier van alle markten thuis. Na een kwestie van de stoppen op een bepaalde manier omzetten was alles weer gefikst en kon de avond beginnen.

Die nacht sliep ik bij Talitha op de kamer omdat ze mijn kamer zouden schilder, wat achteraf nog steeds niet is gebeurt. In de ochtend werd er op de deur geklopt door Ingrid en Vera. Ik zie ze nog staan, samen om het hoekje kijkend of we al wakker waren, Ingrid nog met haar handdoekje omgeslagen en nat van het douchen. Vera opende haar speech met de woorden:’Ik heb slecht nieuws voor jullie’. Alle slaap die nog in mijn ogen zat was meteen verdwenen en ik zat rechtop in mijn bed te wachten op de rest van het verhaal. ‘We keken net naar buiten en jullie autobanden zijn gestolen…’
Na wat raar te hebben gekeken en beide wenkbrauwen te hebben gefronst liep ik met de schrik in mijn benen naar het raam. Daar stond onze auto netjes geparkeerd op een stapeltje stenen. Helaas ontbraken er twee wielen. Na de garage gebeld te hebben voor nieuwe banden kon het wachten op de politie beginnen. Met de gedachte in mijn achterhoofd van die komen toch niet keek ik toch wat hoopvol om de 10 minuten naar buiten. Ik weet zelf nog niet helemaal zeker of deed ik dat deed voor de politie of omdat ik bang was dat ze er weer afgehaald zouden worden maar om drie uur heb ik de moed opgegeven. De banden zijn het einde nog niet, ze kosten ons wel wat geld maar zijn te vervangen door anderen. Het enige is dat het je nog eventjes op de feiten drukt dat je echt niet meer in Alphen zit en altijd op je hoede moet zijn.
Omdat de dag toch al zo lekker was begonnen kon er nog wel wat meer bij. De schoonmaakster kreeg het droevige bericht dat haar nichtje was overleden aan TBC. Na wat gepraat te hebben en de tranen te hebben gedroogd vertrok ze richting huis. Nu kon mijn dag helemaal gestolen worden.. Stage vertelde ons dat we lekker thuis konden blijven en dat hebben we ook gedaan. Even een dagje niks doen en gewoon wachten deze ellendige dag voorbij is.

Afgelopen zaterdag zijn we om 10 uur richting Port Alfred gereden om vervolgens weer om 6 uur thuis te zijn. De planning was om een weekendje weg te gaan, met z’n alle in een hostel te slapen en veel leuke dingen te doen zoals paardrijden. Hoe dichter we bij Port Alfred kwamen hoe meer ik het idee kreeg dat het weer toch slechter was dan gedacht. Door de regen was alles gesloten en viel er niet veel te beleven in Port Alfred. Toch maar even boodschappen gedaan om in die avond te kunnen braaien, alhoewel het bijna zeker was dat de braai meer rook zou opleveren door de regen dan lekkere stukjes vlees. Aan het eind van de middag zat iedereen met de ziel onder de arm toch wat verveeld voor zich uit te kijken hebben we besloten om huiswaarts te gaan.
Die avond hebben we thuis onder ons afdakje de braai aangestoken en hebben we onder het genot van een hapje en een drankje (ofja voor sommige niet één drankje maar een hele fles) zitten genieten van de regen die op ons dakje viel. Na deze avond kon ik de conclusie trekken dat Port Alfred enig is om boodschappen te gaan doen maar niet heel geslaagd is voor een weekendje weg als het regent.

Gelukkig was niet de hele week knudde. Dinsdag ben ik met 13 kindjes van stage naar de haven van PE geweest voor de Nationale haven schoonmaakdag. Een beetje te vergelijken met de nationale schoonmaakdag in Nederland alleen is dit de hele week rondom rivieren. Bij aankomst kregen we meteen een t-shirt, pet, handschoenen, vuilniszakken en een ontbijtje! Naar geluisterd te hebben naar wat toespraken over hoe goed we moeten zijn voor het milieu kon het gezoek naar afval beginnen. Ieder stukje vuilnis moest netjes in de zak en welke groep zijn gebied het schoonste had kreeg een prijsje, het moest werken als een extra stimulansen maar ik had niet het idee dat ze daar fanatieker van werden. Ik vond het toch wat eng en had vooral in de ochtend toch een raar onderbuikgevoel om met zoveel kinderen op stap te zijn. Wat nou als de kinderen hem met z’n alle smeren of vertikken om te luisteren. Sta ik daar mooi te kijken met Talitha, 13 kinderen en een berg vuilnis.
Het viel reuze mee,iedereen deed zijn best en we hebben heel wat vuilnis opgeraapt.
Bij terugkomst kregen de kinderen van MTR een leuk precentje en de Teachers (wat Talitha en ik voor moesten stellen) kregen nog een klapper met daarin allerlei dingen zoals rekenmachine, adressenboekje en schriften. Tijdens het terugbrengen van de kids zag ik ze op de achterbank lekker smullen van de welverdiende frietjes, kip en cola.
Die middag reden we richting huis en stond er een jongetje te bedelen bij het stoplicht. Nadat hij mij met zijn zielige oogjes aankeek draaide ik mijn raampje toch maar even open. Met de magische woorden: Sorry, i don’t have any money but i do have a chicken, overhandigde ik hem mijn lunchpakketje. In zijn oogjes verscheen een twinkeltje en hij leek er erg tevreden mee. Weer wat goeds gedaan! Nadat ik me de hele dag in had gezet voor de natuur en de medemens was het even tijd voor mezelf dacht ik zo. We zijn lekker met wat huisgenootjes richting de bios gereden en hebben voor €3 de film Grown Ups gekeken. Hij was erg leuk en heb me goed vermaakt.

Vrijdag zijn we opnieuw naar het project Missionvale geweest. Omdat we het zo leuk vinden hebben we toestemming gevraagd aan school om 3 dagen in de week naar MTR te gaan en 1 dag in de week naar Missionvale. Het is goedgekeurd dus de komende weken zal ik me daar in gaan zetten voor de kinderen. Afgelopen vrijdag hebben we ze liedjes geleerd, zakdoekje leggen gespeeld en het was weer tijd voor onze drumles. Dit keer heeft hij ons geleerd om op de silofoon wat liedjes te spelen.
Nadat we er wat klanken uit hebben gekregen was het tijd voor hem om iets te leren, Vader Jacob.
Hij vond het nog leuk ook en het deed me goed dat hij het niet meteen onder de knie had, zo leek het net alsof we er toch wat van bakte!

De komende week staan er veel leuke dingen op het programma. Op stage is er binnenkort een Talentenjacht voor alle huisjes. Ik ga samen met de kids wat kleren proberen te maken zodat ze extra goed kunnen spetteren tijdens hun optreden. Ik heb in huis al wat boa’s gevonden en van slierten vuilniszakken willen we rokjes maken. Daarnaast moeten we nog wat in de haren en wat op het gezicht maar dat gaat goed komen.

Daarnaast ga ik komende week nog iets heel leuks doen!! De kinderen hebben komende vrijdag een week schoolvakantie. Omdat sommige kinderen van MTR richting huis gaan is er niet veel te doen.
De kinderen die achterblijven gaan allerlei leuke dingen doen om de vakantie te vieren. Ik heb lang nagedacht over wat ik zou doen. Of helpen bij de kindjes of met mijn huisgenootjes een trip maken richting Kaapstad. Na lang getwijfeld te hebben heb ik gesloten om met Marjella, Vera, Ingrid en Anouk mee te gaan richting Kaapstad. Het is niet dat ik niet bij de kinderen wil blijven maar ik weet dat ze zonder mij ook leuke dingen gaan doen en dat heeft mijn twijfel weggenomen. Sommige andere studenten blijven wel op MTR en gaan met ze mee om ze de aandacht te geven die ze nodig hebben.
Ik heb enorm veel zin in Kaapstad, even weg en allerlei mooie dingen bezoeken. Daarnaast kan ik alvast wat vooronderzoek doen voor de trip met Papa, Mama, Inge en Jacco. Het is vanaf nu zeker dat ze deze kant op komen. De tickets zijn geboekt en ze kunnen niet meer terug. Vanaf 23 oktober tot 8 november mag ik ze al het moois van het echte Afrika laten zien. Ik kijk er nu al naar uit..!!

Het gaat jullie goed!!
Liefs xxx

  • 20 September 2010 - 10:18

    Elly:

    Nou nou,jou wereldje staat niet stil.Als je de foto,s bekijkt wat een armoede dan besef je weer in welke weelde wij leven!!En ja wat die banden betreft,ja dan is het weer net nederland!Veel plezier in kaapstad liefs van de vosjes.

  • 20 September 2010 - 10:33

    Conny:

    Het was weer heerlijk om te lezen hoe jij het maakt daar. Volgens mij ga je als meisje heen, en kom je als vrouw terug, wat een ervaringen! Kunnen we vanuit hier nog iets betekenen?Iets meegeven aan de familie of zo?
    Groetjes,
    de van Lentjes.

  • 20 September 2010 - 12:21

    Manuela:

    Hoi nicht,

    Ik geniet erg van je verslagen! Je beleeft hele mooie dingen en soms ook minder mooie. Je schrijft het zo leuk dat iedereen er enthousiast over is. Ik ben erg trots op je dat je in je eentje dit grote avontuur aangaat. Een tien met griffel voor jou!

    Wij zijn druk met de clubkampioenschappen tennis hier in Wamel. Iedere dag ontmoeten we weer andere leuke mensen. Gisteren hebben Rino en ik onze eeste gemengd dubbel spel gespeeld. Goede beproeving voor je huwelijk dacht ik, maar het liep perfect. Jammer genoeg verloren, maar we moeten nog een hoop leren.

    Vandaag maandag mijn vrije dag en ik heb ook heel erg druk met het vinden van een andere baan. Hopelijk gaat dat snel goedkomen. Ik houd je op de hoogte.

    Geniet van je tijd daar in dat verre Afrika.

    Groetjes, Rino & Manuela xxx

  • 20 September 2010 - 12:33

    Anouk Kuiper:

    Leuk verhaal Lindy! Mooi geschreven :).

  • 20 September 2010 - 12:47

    Joseph En Annet:

    Hallo,

    Eindelijk snappen wij nu dat de berichten onderaan bijgeschreven worden dus reageren nu maar 1 keer!!
    Heb gister je zus gesproken en wist dus al wat!! Wat leuk om het nu nog eens te lezen.
    Het is nu weer een week wachten op een nieuw leuk verhaal.!!
    We zijn Bobby aan het trainen zodat hij wat moeilijker wordt om op te passen zodat het niet saai voor je wordt als je terug komt!!!

    Veel liefs.

  • 20 September 2010 - 13:02

    Drea:

    Voor degene die willen steunen, ik ben een geldinzameling aan t houden zodat er iets groters kan worden aangeschaft naar keuze van Lindy (township).
    Zij zit daar en kan goed inschatten wat er nodig is. Mer info, bel mij.

  • 20 September 2010 - 16:26

    Tom K:

    Ooow als ik het zo lees kun je met het nieuwjaarsconcert zelf een concert geven met stukken die je daar hebt ingestudeerd;)
    Veel plezier in Kaapstad!!

  • 20 September 2010 - 17:24

    Cobie:

    he lindy
    Laat het schilderwerk maar zitten,doen wij wel als we daar zijn.kijk eens rond of je iemand in een rolstoel met autowielen ziet, want voor een auto heb je er 4 nodig.Raar dat zo'n simpele ,kippenpoot'al een twinkeling kan bezorgen.Inderdaad je kunt niet altijd aan alle ellende denken dus ook genieten van de omgeving.Jammer dat de uitslag van de talenjacht al bekend is als jij mee doet met jouw fantasie.We bellen nog en succes met je ,vooronderzoek'en veel plezier tijdens je trip.
    De wijze spreuk:Het grootste genoegen in het leven is iets te doen waarvan andere zeggen dat je het niet kunt! (handig zo'n positief boekje)
    Groetjes en tot horens
    Papa xxx

  • 20 September 2010 - 17:58

    Driekus:

    ha lindie, hoe gòg ut ?
    ik hurde van hannes ,
    (ge kent um wel ) dè gij hillemoal nor zuid afrika waar gegoan vur stage .ik zeg; ge lieg ut toch zeker ,zun jong dèrtke alleen zò wijt weg ut sloeg me gelijk in de been van de zurruge.
    ik heb efkes zitte lèze wa gij zoal belèèfd .nou ja efkes ik ben wel een uur bezig gewist .keind wa makte gij veul mee
    gij het in die paar wèke da ge doar bent al meer meegemakt dan ik in m'n hele jeugd .ik kwaam nie wijer dan ut tollaend (vroag mar oan jullie pap woar da is } um èrpel te rape .en een dagje nor nijmege da was vur ons al een wereld reis. mar goed ik hoop da ge doar nog unne mooije tijd het en dè ge gezond wer trug komt .
    o ja, nog een wijze road : geniet van dun dag dan slòpte s'nachts ok bèter .
    houdoe war
    driekus.

  • 22 September 2010 - 11:53

    Gonnie:

    hoi lindy
    Ik lees je verhalen met plezier en merk wel dat jou dagen daar beslist niet saai zijn, volop muziek , dans, lach, voldoening, kookkunsten, speurwerk( naar autobanden) maar ook lekkere ontspanning en veel nieuwe indrukken.
    Ik vraag me wel af,,, als zo'n kippepootje al zoveel twinkeling te weeg brengt, wat zou een "half haantje"dan voor reactie veroorzaken????
    Nou dat zien we waarschijnlijk eind oktober!!!!!!!
    Kei gaaf zeg dat je fam. naar je toe komt, dan kunnen ze nog intenser met je meeleven en steunen of motiveren.
    Fijn dat ze jou plekje ook even willen oppimpen!
    Laat dat maar aan hun over.Heel veel plezier met je trip en ik kijk weer uit naar je verhaal.
    groetjes uit "LAUWE" van jos en gonnie

  • 23 September 2010 - 11:31

    Thea Van Dinther:

    Hallo Lindy,
    Ben weer helemaal bij !
    Wat schrijf jij leuk zeg, moet je wat mee doen als je weer thuis bent !Leuk dat ze je op komen zoeken en dat jij dat prachtige land en je werk/leeromgeving kunt laten zien.Heel veel succes en vergeet niet te genieten van al het moois dat je meemaakt en vergeet de lekke banden etc. Groeten van Thea en Arnold van Dinther

  • 23 September 2010 - 16:45

    Rianka:

    ha lindy
    wat een pech autobanden weg maar...volgens mij hebben we bij ons thuis nog wel tractorbanden liggen zijn die ook goed hahaha. maar voor de rest alles goed hiet wel bij mij dikkke kus rianka

  • 23 September 2010 - 19:35

    Janny En Hennie:

    We hebben bij jullie thuis alles nog eens zitten lezen en bekijken omdat onze computer het allemaal niet aankan. Ik kan op het werk alles wel volgen maar Janny had nog niets gelezen en de foto's ook nog niet bekeken. Ze is ook erg onder de indruk van wat jij daar allemaal ziet en meemaakt. Heel veel plezier en succes !!

    Nu nog een zakelijk voorstel!!

    Ik heb nl. gezien dat er handel zit in de dieren-organen verkoop. Wij hebben per dag nog enkele duizenden kg. vet, bloed, botten, poten, koppen, harten, pens, darmen, magen, veteinden, zwoerd etc. etc. Kun je daar iets mee?? Laat het me weten en misschien kan er een mooie handel uit ontstaan!! Nou, we kappen ermee en welterusten!

    Groeten, Janny en Hennie

  • 24 September 2010 - 11:07

    Ina:

    He lieve Lindy, eindelijk tijd en weer voldoende zicht (na operatie ) om je te schrijven. Wat een verhalen zeg!! Je wordt steeds heen en weer geslingerd van het heerlijke studenten leven en milieu vriendelijke acties, tot vreselijke beelden die je omschrijft van ellendige leef omstandigheden. Wat een indrukken. Geloof vast dat je er heel veel leert ervaart en beleeft. Blijf wel goed op jezelf passen hoor, een autoband jatten is nog beetje komisch, maar echt lekker is het niet. Wens je een supertijd daar en heel veel liefs. Wij kunnen niet wachten tot je terug komt ;)
    Ps super dat je familie naar je toe gaat, geweldig!!
    Ps ga zo proberen nog tekstje te plaatsen wat de groep voor je geschreven heeft. Als niet lukt met knippen en plakken proberen we andere weg. In ieder geval heel veel liefs van ons allen van het Toverbaltheater

  • 24 September 2010 - 11:10

    Toverbaltheater:

    Hoi Lieve Lindy
    Hoe gaat het met je?
    Hoe gaat het daar in het verre Afrika met je stage?
    Bevalt het een beetje? Het lijkt ons wel een uitdaging.
    Hoe is het weer? (warm zeker).
    Hier gaat het ook goed. Hier even de laatste nieuwtjes:
    Lucie is bevallen van een babytje en het is een jongen.
    Zijn naam is: morrison
    We hebben nog meer babynieuws:
    Carmen is opnieuw zwanger
    Zoals je weet maakt dimitri de kostuums op het toverbal.
    Maar het leuke hier aan is dat hij aan een
    internationale wedstrijd meedoet in nieuw zeeland.
    Vandaag is de prijsuitreiking dus we duimen voor hem
    Daarnaast is het toverbal weer lekker druk met projecten
    Waarvan we weer drie avonden achter de rug hebben.
    En deze drie avonden waren voor de vrijwilligers van zorggroep maas en waal
    Het was heel erg leuk in een vol gepakt huis.
    Volgende week hebben wij een primeur.
    Want dan hebben wij ons eerste theaterdiner
    Dat is compleet nieuw voor ons dus reuze spannend.
    We hebben 4 stagiaires die ons zijn komen versterken: Marieke, Elja, Bjorn en Marinka
    Marieke heeft al eerder met ons samen gewerkt en in voorstellingen mee gedaan.
    Al met al een gezellige boel en een druk begin van het nieuwe seizoen
    We hopen snel weer nieuwe nieuwtjes te kunnen brengen.
    Hou je haaks.
    Veel toverballen groetjes van ons allemaal

  • 27 September 2010 - 09:47

    Jolien:

    Ha, die Lindy.
    Hoe gaat het.
    Aan de verslagen te zien is het erg leuk daar, het is alsof we het zelf meemaken. Al aan een boek gedacht? Het zou de winkel uitvliegen.In boveneind maken we niet zoveel mee.Alles gaat zijn gangetje.veel plezier in kaapstad en succes met de talentenjacht.
    groeten van ons drieen

  • 30 September 2010 - 12:11

    Linette En Hannie:

    ik ben hier bij hannie ze past op en hier is het nu eenorm slecht weer.
    wij zij ons aan het vermaken met kleuren en er zijn er nog twee oppaskindjes. we gaan dadelijk dansles doen met zijn tweeen. afrikaanse dansgarde. hannie speelt op de djembee. en linette gaat gewoon lekker swingen.
    we wensen je een fijne week op vakantie .

    groetjes en een hele dikke alphse smakkert van linette en hannie

  • 02 Oktober 2010 - 16:20

    Marly:

    Hee Lindy!

    Mooie verhalen joh, zo te lezen heb je het goed naar je zin daar!

    En weet je wat suuuuper grappig is; je zit in hetzelfde Khaya huis als dat ik heb gezeten. :D haha echt mega grappig, ik dacht heeee toen ik die foto's zag. :P

    Heel veel plezier nog!!

    Groetjes Marly

  • 02 Oktober 2010 - 20:10

    Marieke:

    heej lindy..

    Zo zo wat een verhaal. leuk om te horen dat het daar in het zuiden ook goed gaat haha.
    Ow regen gehad dat heb ik hier nog niet mee gemaakt.
    Het is zo in de verhalen te lezen anders bij mij.. Ik heb niks te doen hier in het kleine dorpje en het is erg rustig en de sloppenwijken liggen 1 km verder op. Maar het is allebei leuk het is een hele ervaring wat wij nu mee maken.

    Ow leuk dat je familie komt en jacco. Dat wordt zeker gezellig. Veel plezier. ik ga dan ook een week rond trekken dus dat is wel toevallig.

    Nou heel veel plezier. en geniet van je tijd hier in afrika en we zien elkaar zeker in Nederland dan zullen we is ff goed bij kletsen..

    Veel liefs Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2020

Waar blijft de tijd..

24 December 2010

Home Sweet Home!

19 December 2010

Time to say goodbey

10 December 2010

Kleine update

06 December 2010

Afscheid nemen bestaat niet.. ?
Lindy

Actief sinds 01 Juli 2010
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 86284

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 21 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: