Afrika got talent - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lindy Oss - WaarBenJij.nu Afrika got talent - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lindy Oss - WaarBenJij.nu

Afrika got talent

Door: Lindy van Oss

Blijf op de hoogte en volg Lindy

11 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ik ben afgelopen week nog even op het feit gedrukt dat Port Elizabeth de Windy City wordt genoemd. Lekker in het zonnetje zat ik te genieten van mijn gebakken eitje, komt er een gigantische windvlaag die met brute kracht mijn eitje van mijn brood af laat vliegen.... en het enige wat je kunt doen is simpelweg toekijken hoe je met moeite gebakken eitje verder vliegt.

Na dit weekend lekker uitgerust te hebben van Kaapstad was het zondagavond tijd om de auto’s uit de garage te halen. Na wat geprutst te hebben met de auto van Marjella vroeg ik mezelf toch lichtelijk af of het niet aan de auto kon liggen.. En ja hoor, nog geen 10 minuten later stonden Dirk en ik achter de auto te duwen.. op mijn slippertjes glijdend over het gras. Langzaam maar zeker kwam er beweging in en draaide de auto de weg op om vaart te maken. Na wat heel wat geduw, gelach en gegier kwamen we toch echt tot de conclusie dat hij niet meer zou starten..!
Marjella weet wel wat ze weggeeft, vorige week bood ze heel lief aan om samen de kosten van haar auto te delen zodat ik niet zonder auto zit nu Talitha weg is..doet hij het niet eens!! haha

Omdat je bij de douane in Afrika maar voor 90 dagen een visum krijgt en we langer hier blijven stond Home Affairs die maandag op het progamma. Op advies zijn Marjella en ik vroeg gegaan omdat er een wacht rij kan zitten. Er zaten inderdaad al aardig wat mensen te wachten en zijn we netjes achteraan gaan zitten om te wachten op onze beurt. Omdat er twee loketjes open waren ging de rij extra snel en waren we al naar drie kwartier aan de beurt. In ons beste Engels probeerde we de wat chagrijnig kijkende vrouw uit te leggen dat we ons visum wilde verlengen. Geen probleem, even een formuliertje van twee kantjes invullen en opschrijven waarom we langer willen blijven. Wij de rij uit en het formulier zoals gevraagd ingevuld en in een leeg vakje geschreven dat we langer wilde blijven.
Terug naar het loketje om de vrouw te vertellen dat we al klaar waren, ze keek ons wat raar aan en vroeg waarom we geen brief hadden geschreven want dat had ze toch echt aan ons gevraagd? Aangezien we beide niet helemaal begrepen wat we daar dan op moesten schrijven vroeg Marjella heel lief aan de mevrouw of we dat dan op de achterkant van het formuliertje mochten doen?
Na de woorden Jeeeeesuuus Christ.. kregen we een wit velletje om elkaar vervolgens weer afwachtend aan te kijken. Er werd een dossier voor ons aangemaakt waar wat gegevens in werden gestopt en we konden nog een keer de rij uit om te gaan betalen.
Na 2,5 uur is ons visum goed gekeurd en moeten we nu wachten totdat we nog een keer terug kunnen komen voor de stempel in ons paspoort.

Afgelopen week stond in het teken van allerlei talenten. Allereerst stond donderdag met stage het Circus op de planning. Na wat paarden, honden en kamelen was het tijd voor wat indrukwekkendere talenten zoals de vuurspugende mannen, een vrouw hangend aan een hoepel en een meisje wat over glas liep en zich vol zelfvertrouwen op een spijkermat liet vallen. Ik heb een aantal keren mijn hart vastgehouden en vol bewondering gekeken naar het geen wat ze daar presteerde. De kinderen vonden het erg leuk en hebben zich goed vermaakt dus dan is het al snel een geslaagde middag.
Vrijdagavond was het tijd voor onze eigen talentjes van MTR bij de talentenshow. Doordat ik veel op kantoor moest werken afgelopen week heb ik niet zoveel kunnen helpen als gehoopt. De kinderen hadden zelf al een dansje ingestudeerd en in de avond hebben ze nog mooie hoeden gemaakt van de boa’s die ik ze had gegeven. Er waren verschillende optredens en de een kreeg de zaal op zijn kop door te zingen en de ander door waanzinnig te dansen. In de jury zat Dr. Watson en Miss Port Elizabeth, wat voor de kinderen heel veel betekende. Ondanks dat mijn meisjes niet hadden gewonnen was het een zeer geslaagde avond met veel jonge talentjes.

Berend, een vriend van Dirk, speelt iedere zondag in een kerkband. Aangezien we nog nooit in Father’s house zijn geweest leek het ons wel een bezoekje waard. Bij binnenkomst leek het net een concertgebouw joh. Voorin was een verhoging waarop de band stond opgesteld en daarachter hing een groot diascherm waarop je mee kon lezen met de tekst. Nadat we persoonlijk verwelkomd warenn speelde de band wat hippe liedjes waarop geklapt, gedanst en gezongen werd. Hierna hield een man een preek over de relatie met god. Een leuke en vooral grappige preek waarin hij deze relatie vergeleek met een relatie tussen personen. Het was helemaal niet een soort kerk wat ik had verwacht en dat maakte het extra leuk om een keer mee te maken. Deze manier van geloven is niet voor mij weggelegd maar ik neem zeker mijn petje af voor de overtuiging waarmee de jongeren hier over god praten.

Aankomende week staat er een rustig programma geplant voor stage. Op dinsdag en woensdag moeten we de hele dag presentaties bijwonen voor al het personeel van MTR. Gelukkig ben ik niet uitgekozen om de presentatie te houden en mag dat een andere studenten doen, in het Engels.. Jihaa!!
Op donderdag is het golfdag voor de sponsoren van MTR. Overdag moeten we hier bij zijn om hier en daar te helpen om ons vervolgens in de avond om te kleden voor een chique diner. Ik ben benieuwd wat het gaat worden..
Dit weekend willen we nog leuke dingen gaan doen met Dirk omdat hij woensdag terug naar ons koude kikkerlandje vliegt en hij ons zal achterlaten met 6 meiden.

Zoals de meeste weten is mama geld in aan het zamelen zodat ik er hier iets wat goeds kan doen voor de kinderen van Missonvale en MTR Smit. We zitten inmiddels al op een super mooi bedrag waar ik iedereen niet vaak genoeg voor kan bedanken!
Om ervoor te zorgen dat ik dingen aanschaf die echt nodig zijn heb ik vrijdag gesproken met de hoofdzuster van Missionvale. Toen ze het bedrag hoorde kwamen er wat vrolijke kreten uit en werd ik, en jullie dus ook, enorm bedankt. Aankomende week gaan ze bij elkaar zitten om te kijken waaraan ze het geld het beste kunnen en willen besteden en aan het eind van de week hoor ik daar wat meer over.
Ik voelde me nu al een soort Wendy van Dijk van hart in aktie toen ik ze mocht vertellen wat we voor elkaar hebben gekregen, laat staan hoe het voelt als we het hier ook echt uit kunnen voeren en ook nog eens wat goeds kunnen doen bij MTR Smit Children’s Haven… GEWELDIG!!

  • 12 Oktober 2010 - 05:46

    Thea:

    Hallo Lindy

    Het is iedere keer weer heel leuk om je verhalen te lezen. Kan me voorstellen dat je je een beetje Wendy voelt, USHI pas immers ook helemaal bij jou, haha. Geniet ervan.

    Groeten Thea

  • 12 Oktober 2010 - 05:46

    Drea:

    Lieve Lindy

    Wat een geweldige week heb je weer achter de rug en wat wordt het nog leuk komende tijd. Super.

    Voor de sponsors tot nu toe : de stand is 845,- euro. GEWELDIG.

    Er zijn nog enkele toezeggingen en hopelijk komt het bedrag op 1060,-euro, wat voor Lindy betekend 10.000 Afrikaanse Rand.
    Heel veel geld voor onze Alfse Wendy.

    Succes meiske.
    xxx mama

  • 12 Oktober 2010 - 12:12

    Rianka:

    lieve lieve lindy
    kei bedankt voor je kaart die ik van je mocht ontvangen wat beleef jij allemaal een hoop zeg lieve lindy hou je goed heeeeeel veel liefs xx rianka

  • 12 Oktober 2010 - 14:59

    Papa:

    He Lindy
    Bezig bijtje.
    In ieder verhaal zit er altijd wel ergens een negatief dingetje wat je die week weer hebt meegemaakt maar... al die andere positieve gebeurtenissen en verhalen voeren gelukkig de boventoon.
    Prachtig om te zien en horen dat je je draai goed gevonden hebt daar in PE.en omstreken.
    Geniet van alles wat je nog gaat doen en beleven.
    Ik hou het een beetje kort want ik moet even wat spulletjes klaar gaan leggen want we gaan binnenkort ergens ,op de koffie' en dan moet ik wat kleren meenemen want we blijven daar enkele dagen. JIIIHAA !!
    Groetjes en tot horens Cobie XXX

    Oja de wijze spreuk:
    Een van de dingen die ik altijd ervaar is dat geluk zit in het goede doen voor andere mensen.

    Och d'r kamt alwer iemand geld brenge!

  • 12 Oktober 2010 - 16:44

    2e Thuisfront:

    Ha die Lindy

    Leuk verhaal heb je er weer van gemaakt. Bij de titel van je laatste verslag mag je het woord -Africa- rustig vervangen door -Lindy-.
    Nog zo'n anderhalve week en dan kun je er lekker op uit samen met je Fam. en Jacco. Trouwens best wel luxe dat de chauffeur van jullie safari-bus helemaal vanuit Nederland komt overvliegen (je weet wel die van achter de deur van de douchecabine).

    Nog veel plezier gewenst en we kijken weer uit naar je volgende verhaal.

    Groetjes Jacco's thuis

  • 18 Oktober 2010 - 06:40

    Bianca:

    Lieve nicht Wendy,

    Helemaal te gek wat je allemaal meemaakt. Wij zullen snel wat cenjes overmaken, want eind oktober komt al snel in zicht.

    Liefs van ons


  • 18 Oktober 2010 - 11:21

    Joanne:

    Heej meid!
    Weer super om een verhaal van je te lezen? En ik zie dat je weer aan het paardrijden bent geslagen? Ik ook!;) Misschien kunnen we dat ook hier in Nederland wel weer oppikken!:p.

    Wij hebben trouwens ook namens de groep wat centjes overgemaakt, alle beetjes helpen, dus we hopen dat je er wat aan hebt!

    Spreek je nog! Have fun.

    Liefs xx Joanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2020

Waar blijft de tijd..

24 December 2010

Home Sweet Home!

19 December 2010

Time to say goodbey

10 December 2010

Kleine update

06 December 2010

Afscheid nemen bestaat niet.. ?
Lindy

Actief sinds 01 Juli 2010
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 86279

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 21 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: